Wat is DevOps?

Wat is DevOps?

Een term die steeds vaker wordt gebruikt in de IT is DevOps. Maar wat betekent het?

DevOps kan gezien worden als een nieuwe manier van werken die voortgekomen is uit frustrerende software projecten die vaak te laat worden opgeleverd.

Het woord DevOps bestaat eigenlijk uit 2 termen, namelijk; Development en Operations. Het gaat verder waar de Agile principes stoppen. De huidige Agile principes focussen zich op de klant in combinatie met IT-vernieuwingen, DevOps gaat verder en betrekt de beheerafdeling er specifiek bij.

Waarom zou mijn organisatie voor DevOPs moeten kiezen?

Door de komst van DevOps zijn er weinig tot geen problemen meer wat betreft de reactie snelheid van IT op wensen vanuit de business kant. Maar om hier voor te zorgen moet iedereen van de ontwikkeling, beheer en de business kant zich hier van bewust zijn. Door deze manier van werken wordt de traditionele eilanden cultuur verbroken en zal teamwork leidend zijn. Het komt er in principe op neer dat je op een beheerbare manier live gaat.

Wat zijn de voordelen?

Het voornaamste voordeel van het werken vanuit DevOps teams is; dat de teams de mogelijkheden evenals de bevoegdheden hebben om de klant centraal te stellen.

Wanneer de regels worden nageleefd ontstaat er een gemeenschappelijk doel waarbij iedereen elkaar verantwoordelijk houdt voor het halen van een bepaald doel waarbij ieders vaardigheden gewenst zijn. In dit geval spreken we van echte teams doordat iedereen samen werkt en er bijvoorbeeld geen ontwikkel team of beheerders team meer bestaat.

Tijd wordt veel beter gemanaged doordat alle traditionele afdelingen nu samen in een team zitten waardoor het wijzen van de vinger in de kiem wordt gesmoord. Iedereen heeft als doel samen het probleem op te lossen met de gebundelde kennis.

Financieel management wordt inzichtelijker. Doordat er met DevOps vaak maar één team wordt opgesteld zijn alle uren gemakkelijker te verantwoorden naar de klant toe.

Om deze manier van werken te omarmen zullen veel organisaties aanpassingen aan moeten brengen binnen de huidige organisatie cultuur. Het belangrijkste is dat het IT personeel bereid moet zijn om breder te kijken en om samen met de business mensen goede diensten en producten te leveren door middel van de juiste attitude, processen en sturing.

 

Reageren is niet mogelijk.