Ontwikkelingen in het debiteurenbeheer
Debiteurenbeheer is het onderdeel van de financiële administratie dat nooit stilstaat in haar ontwikkeling. Er blijft continu verbeterd op worden om het maar zo goed en efficiënt mogelijk te krijgen. Niet alleen worden er grote stappen gemaakt op het gebied van het uitvoeren van het debiteurenbeheer maar op de software die er speciaal ontwikkeld voor wordt. In dat artikel lees je meer over de ontwikkelingen op het gebied van debiteurenbeheer zowel in de uitvoering als op het gebied van nieuwe technologie.
Artificial intelligence
Een van de meest besproken onderwerpen van nu. Artificial intelligence heeft nu ook zijn intrede gedaan op het gebied van debiteurenbeheer in de vorm van Credit Analytics, de kunstmatige intelligentie van de computer op het gebied van debiteurenbeheer.
Met deze nieuwe tool kan je beter het betaalgedrag van klanten achterhalen en vaststellen, waarop je als onderneming dan weer kan inspelen. Zo ga je per klant vaststellen wat zij prettig vinden van manier van betalen. Denk bijvoorbeeld aan het werken met digitale facturen, online kunnen betalen etc. Credit Analytics is het nieuwe ding op het gebied van debiteurenbeheer.
Betalingstermijn
Niks is fijner dan het eerder betaald krijgen van uw openstaande facturen. De trend is daarom ook dat ondernemers hun betalingstermijn steeds kleiner proberen te maken ten opzichte van vroeger. Ondernemers geven hun sales medewerkers mee dat ze naar een zo’n kort mogelijk debiteurenbeheer moeten streven.
Online factureren
Steeds meer ondernemingen maak de overstap naar het online factureren van de facturen. zo weet je zeker dat de factuur aankomt en kan je er altijd eenvoudig bij. het excuus dat de factuur dan niet aan is gekomen gaat niet meer op. Het online factureren van facturen zorgt ervoor dat er op tijd betaald zal worden.
Eisen van de klant
Het is de laatste jaar gebleken dat het steeds gemakkelijker is om van wie dan ook iets geleverd te krijgen. De klanten zijn steeds meer veeleisender geworden. Waar vroeg geld een doorslaggevende factor had is service steeds belangrijker aan het worden. Klanten vinden het belangrijk dat ze aandacht krijgen en dat geldt dan ook op het gebied van debiteurenbeheer. Zorg daarom dat je regelmatig persoonlijke contact met de klanten hebt en verleen service waar nodig, zo zullen ze eerder bereid zijn om op tijd te betalen.