Social media en KPI’s

Social media en KPI’s

Een marketingbegrip wat vaak aan bod komt is KPI. KPI betekent Kritische Prestatie Indicator, een KPI kan gericht zijn op het sturen van het management. Denk hierbij aan de visie, missie en strategische doelstellingen. Een KPI kan ook focussen op de voortgang en verbetering, denk hierbij aan kostenbesparingen, budgetbewaking, klanttevredenheid en betrokken medewerkers.

Wat het precieze doel is van jouw KPI’s is niet relevant voor de mate dat het belangrijk is voor je bedrijf. Het is belangrijk om inzage te hebben of iets wel of niet bijdraagt aan het bedrijfsresultaat. Dit artikel gaat over KPI’s en social media. Wil je weten of jouw content aanslaat bij je doelgroep? Dan zijn hier een aantal belangrijke KPI’s voor.

Bereik

Bereik is natuurlijk een van de belangrijkste dingen als het gaat om social media. Het is van groot belang dat de geplaatste content gelezen wordt, maar wel door de juiste doelgroep. Je hebt er weinig aan wanneer je berichten gelezen worden door de verkeerde doelgroep. Het gaat er juist om dat mensen doorklikken op het artikel en op je website terecht komen. Dit zorgt ervoor dat je bereik kan groeien.

Engagement

Een gemakkelijke manier om je bereik te vergroten is content delen welke door de lezer leuk gevonden en gedeeld wordt. Dit is echter niet altijd mogelijk, het is afhankelijk van het onderwerp en de kwaliteit van het bericht of het daadwerkelijk gedeeld gaat worden.

Natuurlijk moet er rekening gehouden worden met wat de doelgroep wilt lezen op het moment dat je content creëert. Infographics doen het altijd erg goed, het kan dus zeker lonen om te investeren in een mooi design voor een infographic.

Als organisatie zijnde moet je erachter zien te komen met welke content jouw doelgroep zich verbonden voelt. Heb je dit in kaart? Dan kun je inspelen op de behoeften en je resultaat zal stijgen.

Clicks

Door het aantal clicks te meten kun je weten of de lezers geïnteresseerd zijn in jouw content. Als iemand niet geïnteresseerd is zal hij ook niet op het bericht doorklikken. Je kunt door verschillende artikelen te delen testen en analyseren welke content gewaardeerd wordt binnen de doelgroep. Ook de tijdstippen waarop je iets post kan het aantal clicks beïnvloeden. Neem dit mee in je analyse. Als je eenmaal weet wanneer en hoe jouw doelgroep het beste te bereiken is kun je hier je campagne op instellen.

Conversies

Social media wordt bijna altijd ingezet om een doel te bereiken; coversies. Natuurlijk is dit niet het enige doel, ook naamsbekendheid en betrokkenheid zijn belangrijk, maar uiteindelijk moet het wel iets opleveren. Social media kan een onderdeel uitmaken bij het bereiken en binnenhalen van klanten. Om inzage te krijgen in hoe je tot een conversie komt kan het handig zijn om een KPI dashboard in te richten. Op de website van Cyffer lees je hier meer over: http://www.cyffer.nl

Reageren is niet mogelijk.